Raar idee om te overnachten in Baarle Nassau

14 september 2020 - Baarle-Nassau, Nederland

Ons smokkelpad heeft een bepaalde route en laat die route nou net in de buurt van Breda komen. Baarle Nassau en Baarle Hertog worden uitgebreid genoemd in het boekje. Aan de huisnummers kun je zien of het Belgisch of Nederlands is. Soms loopt de grens dwars door een woning. Voor ons is het allemaal al bekend, maar voor anderen zal het een hele ervaring zijn. We overnachten op camping de Wielewaal. Een schitterende plek met veel ruimte en alles bij de hand. Water, afvoer en stroom. Toch een raar idee dat je zo dicht bij huis bent en dan hier gaat slapen. Ook in Baarle Nassau werd veel gesmokkeld. Wat denk je van sigaretten, vuurwerk en benzine.

Baarle Nassau

Eerder vandaag waren we in Esbeek en Bergeijck. Esbeek is bekend van de bokkenrijders. Zij waren uit op geld en rijkdom. Ook hielden ze zich bezig met smokkelen.

In bergeijck hebben we heerlijk gegeten en ben ik alleen verder gegaan met een wandeling door bospaadjes. Even ervaren hoe het voelt om een smokkelaar te zijn.

wandeling 5wandeling 2wandeling 4

wandeling 1

wandeling 3

Maar de ochtend begon met een bezoek aan het smokkelmuseum in Budel. Heel interessant en nieuwe dingetjes geleerd.

smokkelmuseum 4smokkelmuseum 1smokkelmuseum 2

smokkelmuseum 3

Vanavond krijgen we visite uit Breda. Frank en Monique komen gezellig op de koffie.

1. Myriam van Driel:
    14 september 2020
    Haha, grappig zo dicht bij Breda.
    Geniet nog van de laatste paar dagen!
  2. Jessica:
    14 september 2020
    Ja, dat was dat beeld wat ik bedoelde, van de smokkelaar. Leuk!