De strontpaal

16 september 2020 - Wezep, Nederland

Vanmorgen begon een beetje mistig, maar al gauw verscheen het Zeeuwse zonnetje. Een heerlijke rustige nacht op het platteland van Zeeuws Vlaanderen. Via Antwerpen weer terug naar Schijf-Essen. Deze keer verliep de reis wat vlotter. Bij Café Jagersrust konden we de camper parkeren en dan met de fiets een kleine 2 kilometer fietsen om bij de grenspost te komen waar het Klaveren Vrouwke is neergeschoten. Hij was de schrik van West Brabant en geen douane of grenswacht kreeg hem te pakken. Als smokkelaar nam hij verschillende vermommingen aan. Ook in vrouwenkleren.

Schijf Essen 1Schijf Essen 2 Schijf Essen 4Schijf Essen 5

Bij deze grenspost ligt ook een strontpaal met de letters KV. (Klaveren Vrouwke). Deze werd door de grenswachters gebruikt om achter de steen te poepen terwijl ze aan het werk waren.

Schijf Essen 3

Zoals gewoonlijk is het tijdens de lunch altijd moeilijk om een geschikte plek te vinden om te lunchen. Deze keer uitgeweken naar Zundert. Bij de nonnen.

lunch bij de nonnen

Als laatste onderdeel voor vandaag hebben we grensovergang Wernhoutsburg bezocht. Veel is er niet meer te zien. Het gebouw wordt nu gebruikt door Jaiselings Royal Palace.