Dodendraad

12 september 2020 - Budel, Nederland

Ik had er nog nooit van gehoord ! De dodendraad van Molenbeersel, aangelegd door de Duitsers in Wereld Oorlog I. Nederland was neutraal en massaal kwamen er Belgen naar ons land. Om dit te voorkomen werd er een 300 kilometer lange draad met elektrische stroom van 2000 volt aangelegd.  Zo'n 800 mensen vonden de dood.

dodendraad 2

dodendraad 1

Ook op de grens van Kinrooi en Stramproy werd er veel gesmokkeld. Eerst in kleine hoeveelheden maar al gauw werden er grote vrachtwagens ingezet om boter te kunnen smokkelen. In België was de boter ruim100% duurder dan in Nederland. Allerlei manieren werden er gezocht om te kunnen smokkelen. Natuurlijk altijd uitkijken voor de douanier! Een opdracht voor onze rally was om bij grenspaal 159 ook een verhaal uit te beelden en vast te leggen op de gevoelige plaat.

grenspaal 159kinrooi 1kinrooi 2stramproy 2

stramproy 1

Op naar Budel om een hapje te eten en om het smokkelmuseum te bezoeken. Helaas was deze gesloten. Gaan we maandag nog even naar toe.

Budel 1

Budel 2

De camping is wederom fantastisch. We werden ontvangen met cake en koffie. We blijven hier twee nachten.

1. Nikki:
    12 september 2020
    Jammer dat het museum niet open was
  2. Hans van Wanrooij:
    12 september 2020
    Ik wist het van te voren al hoor, het museum was vandaag open tot 1 uur. Aangezien we pas om half 12 vetrokken op de camping en nog drie stops moesten maken, konden we dat nooit halen. Gaan we maandag toch gewoon!
  3. Jessica:
    12 september 2020
    Dat is best interessant om allemaal te weten te komen eigenlijk. Zal pa ook wel leuk vinden. En fantastische campings, daar wordt je vrolijk van. Veel plezier weer!